ישנם שני סוגי הבדלים מהותיים בכתיבת הקלף שבמזוזה. הראשון, כתב מהודר או סטנדרטי ושני, כתב על פי מנהג האשכזים או על פי מנהג ספרדים. במאמר זה ננסה להסביר מעט על ההבדלים בין סוגי כתב למזוזה ומכאן שתוכלו להקיש גם על החשיבות שברכישת מזוזה ממקור מהימן ובעדיפות ישירות מסופר הסת"ם עצמו.
סוגי כתב למזוזה – מהודר או סטנדרטי
כסופר סת"ם יצא לי לשמוע לא מעט אנשים שואלים "למה יש סוגים שונים של מזוזות? למה יש מזוזות במחיר של כמה עשרות שקלים ואחרות במחיר של מאות דולרים? איפה ההבדלים ביניהן אם כולן למעשה בסופו של יום כשרות?"
התשובה העניינית והקצרה ביותר לשאלה זו תהיה ההבדלים בכתיבה עצמה, באיכותה וביופייה. אז נכון, גם המזוזה הזולה כשרה ותואמת את דרישות ההלכה אבל יכול בהחלט להיות שהיא פשוטו כמשמעו לא כתובה יפה.
התשובה הזו כמובן מובילה לקוחות לשאול את השאלה הבאה: "אבל אם המזוזה כשרה, מגולגלת ומוסתרת בתוך בית מזוזה או כריכה שמסתירה אותה, למה שיהיה אכפת לי עד כמה יפה הכתב עצמו? אני לא אראה את זה, האורחים לא יראו את זה, אף אחד לא יראה את זה – מה זה משנה?"
כאן התשובה המקובלת היא כמו בהרבה מקרים אחרים בהלכה וביהדות – החשיבות שבהידור מצווה.
כיהודים, כאשר אנחנו מקיימים מצווה, אנחנו אמורים להשתדל ולעשות אותה על הדרך הטובה ביותר ובצורה הכי יפה שיש. ניקח לדוגמה אתרוג. הרבה אנשים יקיימו הלכתית את מצוות ארבעת המינים עם אתרוג לא יקר במיוחד שהם יקנו בשוק ארבעת המינים, אבל ישנם כאלה שישקיעו את מיטב כספם לקניית אתרוג מהודר במאות שקלים ואפילו דולרים. אתרוג גדול ומרשים מאפשר להם לעשות את המצווה באופן מהודר. דוגמה נוספת לכך שהידור מצווה חשוב כל כך ביהדות היא שבתקופה שבה עולים לרגל לירושלים היו מביאים עמם את הביכורים לבית המקדש ולכהנים, הם נהגו להניח אותם בסלסלאות יפות ומקושטות, גם כאן, על מנת לייפות ולהדר במצווה של הבאת הביכורים.
כך גם לגבי מזוזה. במידה ואדם הוא בעל אמצעים לרכישת מזוזה מהודרת שכתובה בצורה יפה ומרשימה – מדוע שלא ישקיע ויהדר במצווה? מן הצד השני, במידה ומדובר באדם שאין ברשותו ממון רב והוא בעל אמצעים מוגבלים, חשוב יותר שתהיה לו מזוזה בסיסית כשרה על כל אחת מהדלתות בביתו מאשר שישקיע במזוזה אחת יקרה ומהודרת שאותה יוכל להניח על דלת הכניסה בלבד.
לא פעם, ההמלצה עבור אנשים שמעוניינים בהידור מצוות מזוזה אבל אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש מזוזות איכותיות לכל דלת, היא לרכוש מזוזה איכותית ומהודרת אחת לפחות כדי להניח על דלת הכניסה ועל שאר הדלתות שבבית להניח מזוזות סטנדרטיות, כך שיגשים ולו בחלקו, את רעיון הידור המצווה.
סוגי כתב למזוזה – מנהג אשכנז ומנהג ספרד
הבדל עיקרי נוסף בסוגי כתב למזוזה הוא כמובן המנהג והמסורת. עם השנים והדורות יהדות אשכנז ויהדות ספרד פיתחו סגנונות כתב מעט שונים לכתיבת הקלף שבתוך המזוזה. הטקסט עצמו אמנם זהה לחלוטין אבל אופן הכתיבה בפועל של 'גופן' האותיות עצמו מעט שונה. זה המקום לציין שהמזוזה הספרדית היא מזוזה כשרה לחלוטין עבור יהודי אשכנז ולהיפך.
יחד עם זאת, כמו בדברים אחרים ונוספים בהלכה, העדיפות היא תמיד ללכת בדרך 'מסורת בית אבותינו', כלומר, העדיפות היא תמיד לרכוש ולהשתמש במזוזה שכתובה על פי מנהג המשפחה שלכם. על פי כל המסורות והעדות בישראל האותיות של פרשיות התפילין, ספרי התורה והמזוזות חייבות להכתב בדיו שחורה, אבל הגופן שלהן יכול להשתנות במקצת. כמו שאמרנו, ישנו מנהג ספרדים ומנהג אשכנזים כאשר צורת הכתב של יוצאי עדות אשכז מתחלק לשני סוגים: מנהג האשכנזים – כתב בית יוסף ומנהג החסידים – כתב האר"י ז"ל (ההבדל אגב בין כתב האר"י ז"ל לבין כתב הבית יוסף הוא ב – 7 אותיות בלבד).
סוגי כתב למזוזה – מחיר מזוזה
במזוזות הסטנדרטיות אין הבדל של ממש בין מחיר מזוזה נוסח אשכנז או מחיר מזוזה נוסח מנהג ספרד, אבל במזוזות המהודרות מבחינת מחיר מזוזה, הכתב האשכנזי הוא כתב מעט מורכב יותר לביצוע ולכן לרוב יהיה גם מעט יקר יותר. בגלל כל ההבדלים המשמעותיים הללו ישנה עדיפות תמיד לקנות מזוזה אך ורק מגורם מוסמך וממקור אמין שניתן לסמוך עליו.
לסיכום, כפי שראינו סוגי כתב למזוזה יכולים להשתנות. כך או כך, הצעת המחיר בכתיבת מזוזה תכלול את מחירו של הקלף, שעות העבודה ושכרו של סופר הסת"ם, תשלום על ההגהה ולבסוף, במידה ואתם לא קונים המזוזה ישירות מסופר הסת"ם, תשלמו יותר כי ייכנס לתוך המחיר גם הרווח של המוכר.
מפתה ככל שזה נשמע ומרגיש, אם המזוזה זולה באופן שיכול לעורר חשד פשוט אל תרכשו אותה. חבל שתרכשו מזוזה ותתקינו אותה על פתח הדלת ואז אחרי שתבדקו אותה בפעם הראשונה יתברר לכם שהיא לא הייתה כשרה או הייתה בספק ובעייתית עוד מההתחלה.
לרכישת מזוזה ישירות מסופר סת"ם ללא עמלת תיווך, ובלי לצאת מהבית מוזמנים להתקשר 053-8261622 או השאירו פרטים באתר ואחזור אליכם בהקדם.