מאמרים

המדריך לתפילין בר מצווה

מצוות הנחת התפילין היא אחת המצוות המהוות את הבסיס השורשי והעמוק ביותר של היות אדם יהודי שומר תורה ומצוות. מצווה זו מוזכרת כמה פעמים בתורה ושקולה כנגד קיום המצוות כולן. הפעם הראשונה שאיתה נפגש היהודי עם מצווה זו היא כאשר הוא מגיע לגיל מצוות (גיל 13) אז כנער צעיר הוא מתחיל להניח את התפילין בכל יום ביומו (למעט שבתות, חגים וימים טובים).

רוב ההורים יתחילו ללמד את הילד על מצוות הנחת התפילין לפני יום ההולדת שלו (באזור החודש חודשיים מראש). הם יתחילו "לאמן" אותו במה שניתן לכנות כמעין תקופת הכשרה. בתקופה זו שלפני בר המצווה, כשהילד עוד לא מחויב הלכתית בהנחת תפילין אבל לומד להכיר את המצווה הוא יניח את התפילין ללא ברכה. לאחר שעבר את גיל מצוות הוא מחויב בהנחת תפילין עם הברכה בדיוק כמו אדם בוגר. נוסח הברכה "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להניח תפילין".

מתי מניחים תפילין

תפילין מניחים בכל בוקר בימי חול – לא בשבת ולא ברוב הימים הטובים. בצום תשעה באב יש הנוהגים ללבוש את התפילין בשעות אחר הצהריים במקום בזמן תפילת הבוקר. מצוות תפילין היא מצווה בעלת משמעות עמוקה לכל יהודי ומסמלת את הקשר הבל ינותק של האדם המאמין מהקב"ה. ישנם אינספור סיפורים מופלאים על יהודים מכל רחבי העולם בתקופות שונות שבמהלך כל ימי חייהם לא פספסו יום אחד של הנחת תפילין.  הרבה מהסיפורים האלה מופלאים ומלאים בניסים. בשואה למשל נפוצו סיפורים מעוררי השראה על יהודים שהצליחו להבריח תפילין למחנות הריכוז ולהניח אותן בכל בוקר.

תנועת חב"ד למשל ידועה במאמציה לעודד גברים יהודיים בגילאים שונים בכל ברחבי העולם להניח תפילין. הם עושים זאת על ידי הצבת טנדרים או דוכנים ניידים בשכונות שיש בהן אוכלוסייה גדולה של יהודים (שומרי מצוות או שאינם) ומזמינים יהודיים לקיים את המצווה.

תפילין לבר מצווה – כשהנער נקרא לתורה

הקשר הבל ינותק בין יהודי לתורת השם מקבל משנה תוקף כשהוא מגיע לגיל מצוות. בגיל 13 כאשר מילד הוא הופך לנער ומקבל על עצמו עול מצוות, פרספקטיבת החיים שלו כולה משתנה והוא מוכן לשלב הבא בחייו כאדם מאמין. במסורת היהודית, הקריאה של הנער הצעיר למעמד קריאת התורה היא סמל לבגרותו ולמסוגלותו לקיום הקשר עם בוראו ולשמירה על התפקיד הנצחי שהוקנה לו בשרשרת הדורות היהודית.

הנער נקרא למעמד קריאת התורה בפעם הראשונה בחייו בתאריך יום הולדתו ה-13 לפי הלוח היהודי. במעשה סמלי זה אותו הוא חולק עם משפחתו וקהילתו, הוא למעשה מפגין בפומבי בפעם הראשונה בחייו את תפקידו החדש כחבר מן המניין בקהילה היהודית. בזמן שבו הנער נקרא לתורה אביו של הנער גם הוא נקרא לקחת חלק במעמד ומברך ברכה מיוחדת בת מסורת של מאות שנים שבה הוא למעשה מביע את שמחתו והתרגשותו לכבוד המאורע. נוסח הברכה מכוון לכך שהנער הנכנס לגיל מצוות כעת אחראי בלעדי למעשיו. נוסח הברכה שאומר האב "ברוך שפטרני מעונשו של זה".

בקרב יהודים שומרי מצוות ואפילו כאלה שאינם טקס העלייה לתורה הוא בעל חשיבות רבה והופך למאורע של ממש. הנער נקרא לתורה בדרך כלל ביום שני או חמישי שלאחר יום הולדתו וכן נקרא לתורה לקריאת ההפטרה בשבת הראשונה לאחר יום הולדתו. מעמד קריאת ההפטרה הוא למעשה הפעם הראשונה שבה הנער קורא בתורה הקדושה ללא מתווכים ומתחייב בקיום המצוות. למעשה במובן מסוים זהו הזמן שבו נוצר הקשר הישיר שבין הנער לבין הבורא, ומכאן אולי החשיבות הטקסית העצומה שהמסורת היהודית מקדישה למעמד גדול זה.

תפילין לבר מצווה – הטקס עצמו

עצם קבלת תפילין לבר מצווה הינה חלק מטקס מיוחד שנערך במסורת היהודית כשהנער מגיע לגיל מצוות. הטקס נערך באווירה חגיגית כאשר בני משפחו של הנער נרגשים ושמחים לקראת המאורע. הטקס הוא ממש חגיגה משפחתית וקהילתית וכולל לעתים קרובות גם דרשות מיוחדות ומעוררות השראה מפי רב הקהילה המדגיש את תחומי האחריות והזכויות החדשות של הנער, אביו של הנער ואולי גם אימו וכמובן לעתים אפילו הנער עצמו. לרוב רב הקהילה יסיים את הדרשה שלו בקריאה של ברכת כהנים ולנער תינתן מתנה מהקהילה. לאחר קריאת התורה עצמה בבית הכנסת יערך קידוש חגיגי שאליו מוזמנים כל חברי הקהילה ומשפחתו המורחבת והרחוקה של הנער.

לרכישת תפילין ישירות מסופר סת"ם התקשרו 053-8261622 או השאירו פרטים באתר ואחזור אליכם בהקדם.

כדי לדעת יותר על הנחת תפילין או על התפילין בהמה גסה אתם מוזמנים להיכנס לקישורים ישירים למאמרים הנוספים שבאתר.

שיתוף המאמר

מאמרים נוספים

כתבו לנו