מזוזה פסולה נחשבת אסורה לחלוטין לשימוש מבחינה הלכתית ואינה ניתנת לתיקון כלל. ישנם מקרים מסוימים מעטים שבהם ניתן לתקן או להכשיר מזוזה שנפסלה אבל ברוב רובם של המקרים המזוזה איננה ניתנת לתיקון או להכשרה והיא נותרת פסולה כך שכל מה שנותר לעשות הוא רק להחליפה. הרבה פעמים שואלים אותי אז חשוב שתדעו – מזוזה פסולה שניתן לתקן אותה תחשב מזוזה פסולה כל עוד לא תוקנה.
יש הרבה סיבות המובילות לכך שמזוזה שהייתה בעבר כשרה ואפילו מזוזה מהודרת תהפוך עם הזמן לפסולה. כמו למשל החומרים מהם עשוי הקלף, אופן כתיבת הטקסט, ההכנות הנדרשות לפני הכתיבה, כתיבת האותיות, המילים והתגים ואפילו אורח חיים וטוהר כוונותיו של סופר הסת"ם כותב המזוזה עצמו. נעבור הסיבות כך שתוכלו להבין טוב יותר מה פוסל מזוזה.
סופר סת"ם כותב המזוזה
על פי ההלכה, כתיבה של מזוזה כשרה תתבצע אך ורק על ידי גבר יהודי ירא שמיים שומר תורה ומצוות בעל ידע הלכתי והסמכה בכתיבת מזוזות. על המזוזה להיכתב בלשון הקודש בכתב יד וכתב סת"ם כאשר על הסופר לבצע את כתיבת האותיות בכוונה ראויה ותחת מעטה של טהרה, קדושת הלב וקדושת המעשים. אגב גם אם הכתיבה כוללת רק תיקון נקודתי קטן בטקסט, הסופר חייב בכל האמור לעיל ללא יוצא מן הכלל ולבטא בשפתיו "הריני כותב לשם קדושת מזוזה".
בהיעדר אפילו פרט אחד מהתנאים הללו המזוזה פסולה לחלוטין ולא ניתנת לתיקון והכשרה.
החומרים מהם עשויה המזוזה
המזוזה תחשב למזוזה כשרה אך ורק אם נכתבה על קלף עשוי מעור בהמה טהורה בלבד שהוכן ועובד בכוונת מכוון לצורך ולשם קיום מצוות וקדושת מזוזה. על האותיות שעל הקלף להיכתב באמצעות דיו בצבע שחור בלבד העשוי מרכיבים טבעיים וללא שמנים או תוספות כלשהם מן החי (אם כן, אז רק מן החי הטהור והכשר לאכילה).
לעומת החומרות שעל הקלף והדיו בית מזוזה עצמו יכול להיות עשוי מכל חומר ובכל צורה שהיא. חסידים נוהגים שלא לקנות בתי מזוזה עשויים מתכת או ברזל אבל זהו נוהג חסידי שאינו נחשב הלכה ואינו מחייב.
קלף המזוזה ועבודת הכנה לכתיבת המזוזה
על קלף המזוזה עצמו להיות שלם וללא קרעים כלל, ובוודאי שלא בחלק המזוזה הכתוב. לפני תחילת הכתיבה של האותיות עצמן סופר סת"ם חייב לשרטט על הקלף שורות ושוליים במרווחים שווים שיכוונו אותו בעת הכתיבה. את השרטוט הוא מבצע על ידי חריטה של חריצים זעירים על הקלף לפני שהוא בכלל ניגש אל מלאכת הכתיבה עצמה. מזוזה שנכתבה ללא שרטוט השורות – פסולה. מזוזה עם קרע בקלף בתחום הכתוב – פסולה.
אופן כתיבת הטקסט
על סופר הסת"ם חלה חובה לכתוב את הטקסט כולו בכתיבה רציפה מתחילתו ועד סופו ללא עיכובים, הפסקות, דילוגים או חזרות. ההלכה היא – כתיבת האותיות כסדרן מתחילתו של הטקסט ועד לסופו.
בנוסף, כפי שציינתי, הכתיבה עצמה חייבת להיות בהתאם לקווים המשורטטים שנחרטו על הקלף מבעוד מועד. כפי שניתן לראות לסופר סת"ם אין למעשה אפשרות לבצע תיקון לטעות באות אחת שהתגלה לאחר השלמתה של כתיבת האות הבאה שכן מרגע שעשה זאת כתיבת האותיות תתבצע שלא כסדרן והמזוזה תפסל.
מכאן הקושי שבכתיבת מזוזה ובהתאם לכך גם מחירה של מזוזה שיכול להגיע למאות דולרים אם מדובר במזוזה מהודרת הכתובה ביד. כמו גם ניתן בהחלט להבין אם כך את החשיבות שברכישה של מזוזה ישירות מסופר סת"ם מהימן ושומר הלכה שהרי אין למעשה שום דרך מבחינת הלקוח לדעת האם מזוזה פסולה או כשרה.
מזוזה שנראית כביכול כשרה וכתובה כראוי יכולה להיות פסולה לחלוטין כתוצאה של כתיבת אות ואז חזרה לאות הקודמת לתיקון. לא ניתן בשום מצב לבדוק שכתיבת המזוזה נעשתה על פי ההלכה המחמירה הזו אלא רק לתת אמון בסופר הסת"ם כותב המזוזה.
אותיות המזוזה
גוון האותיות. על האותיות במזוזה כשרה להיות בצבע שחור. אם המזוזה ישנה וצבע האותיות השחור דהה והפך לגוון חלודה או גוון הנוטה לחום המזוזה פסולה. במקרה של קביעת כשירותה של מוזוזה כתוצאה מצבע האותיות צריך את שיקול דעתו של סופר סת"ם בקיא בהלכה.
. על כל אחת מהאותיות שעל הקלף להיות מובחנת ונבדלת לגמרי מהאות הסמוכה לה על הקלף. כלומר, חייב להיות מרווח שווה בין אות לאות באופן שהגוויל (הקלף) יקיף כל אות מכל צדדיה. אם נוצר מצב שבו למשל אות נוגעת באות אחרת – אפילו נגיעה קלה, המזוזה כולה פסולה לחלוטין. אותו הנוהל לגבי האותיות המאורכות – אסור להן לגעת באותיות הנמצאות בשורה מתחתיהן בשום אופן וגם אסור להן להסתיים בסיום הקלף וללא שהן מותירות שוליים. אות שנוגעת בסיום הקלף פוסלת את המזוזה מאותה סיבה – האות אינה מוקפת בקלף מכל צדדיה.
מזוזה שיש בה סדקים או נתקים ברצף הקווים שיוצרים את האות המובילים למצב של 'אבדן צורת האות' – פסולה. אם הנתק נמצא במקום שאינו משפיע על צורת האות – כשרה. מזוזה שיש בה אות חסרה – פסולה. מזוזה שיש בה רווח גדול מידי בין אות לאות או רווח קטן מידי בין מילה למילה – פסולה.
די בטעות אחת קטנה כדי לפסול את כל המזוזה. ישנן אותיות שיכולות להראות זהות יחסית כמו לדוגמה האות ו' והאות ר' או האות ס' והאות ם'. אלו מקרים שבהם נדרש שיקול דעת מקצועי של סופר סת"ם בקיא בהלכה שידע בוודאות מה פוסל מזוזה ומה לא פוסל מזוזה.
שלמות התגים ואופן הצגתם. ישנן מזוזות בנוסחים שונים שחלקם שמים דגש על הוספת תגים (כתרים) לחלק מהאותיות (שלושה קווים דקים בראש האות). על התגים להיות מחוברים אל האות אבל על הקווים מהם עשוי התג להיות מופרדים זה מזה. ישנן דעות הפוסלות מזוזות ללא תגים כלל ודעות אחרות המכשירות מזוזות ללא תגים בדיעבד. ישנן מצבים שבהם מזוזה תפסל כתוצאה מטעות מינורית בביצוע התיוג.
כפי שניתן לראות, לשאלה 'מה פוסל מזוזה' יש הסתעפויות רבות. מפאת ריבוי ההלכות והפרטים הנדרשים לצורך כתיבת מזוזה כשרה מומלץ לרכוש מזוזה ישירות מסופר סת"ם, ובשעת הצורך למסור מזוזה הנדרשת בבדיקה לבודק מוסמך ומיומן המתמצא בהלכות. שוב, יש לזכור שישנם מצבים שבהם המזוזה פסולה אבל ניתן לתקן אותה לעומת מצבים אחרים שבהם המזוזה פסולה לחלוטין ואינה ניתנת לתיקון. במקרים כאלה יש לגנוז את המזוזה הקיימת ולהחליף אותה במזוזה חדשה וכשרה.
מכאן אולי ניתן להבין טוב יותר את החשיבות שבהקפדה על רכישה של מזוזה ישירות מסופר סת"ם. לרכישת מזוזה ישירות מסופר סת"ם התקשרו 053-8261622 או השאירו פרטים באתר ואחזור אליכם בהקדם.